2023. október 16.

Saját borzalmas emlékeiből merített ihletet a kommunizmust kifigurázó kiállításához a magyar származású Sam Havadtoy, azaz Havadtőy Sámuel. A világhírű művész munkáit felvonultató új időszaki tárlaton érzékszerveitől megfosztott Leninnel és Pinokkió orrú Sztálinnal is találkozhatnak a Terror Háza Múzeum látogatói, akik az állandó kiállítás komor hangulatú termei után egy egészen különleges megközelítésből szembesülhetnek a XX. század legvéresebb diktátorai közé tartozó kommunista vezetőkkel.

1015 blikk 001

„Nagy bűntetthez nagy eszme kell!” című tárlaton maga az alkotó, Havadtőy Sámuel vezette körbe lapunkat, közben pedig részletesen mesélt arról is, hogyan hatott a művészetére mindaz, amit fiatal korában el kellett szenvednie a szocialista Magyarországon.

– A szüleimmel hazajöttünk ‘56-ban, már itt voltam, amikor bejöttek a tankok Budatéténybe. Egészen ‘71-ig, 19 éves koromig éltem itt, az összes rossz dolog, ami történt az életemben, ehhez az időszakhoz köthető. Mivel Angliában születtem és brit állampolgár voltam, veszélyesnek tartott a rezsim, az iskolám igazgatója meg is mondta édesanyámnak, hogy nem tanulhatok tovább – idézte fel a művész.

Így lett kezdetben pincér szakmunkás Havadtőy, akinek kiskorában elváltak a szülei, utána volt, hogy intézetbe rakták, később évekig egy pincében lakott villany és víz nélkül. Minden évben kért útlevelet, ám nem kapott, végül Jugoszlávián keresztül disszidált.

– Kb. 15-20 évnek kellett eltelnie, hogy feldolgozzam mindazt, amit történt velem és rájöjjek, a felhalmozott keserűség és bosszúság a saját életemet teszi csak tönkre. A fiatalok sokszor úgy tekintenek a kommunizmusra, mint például a tatárjárásra, amihez már semmi közük, a célom ezzel a kiállítással, hogy visszahozzam azt az időszakot a jelenbe és tovább gondolkodjanak arról, milyen is volt az élet akkoriban – magyarázta.

Havadtőy a disszidálása után a lakberendezés felé fordult, számos világhírű alkotóval dolgozott együtt, hamarosan pedig New York-i művészvilág meghatározó alakja lett. Ekkor ismerkedett meg a Beatles frontemberének, John Lennonnak az özvegyével, Yoko Onóval, akivel 20 évig élt együtt.

– Az én karrierem általa nyílhatott meg, rajta keresztül barátkozhattam össze világhírű művészekkel. Amikor először jöttünk haza Magyarországra, teljesen ledöbbent, hogy megállt az idő, hiszen se kortárs, se avantgard művek nem voltak. Ő találta ki, hogy nyissunk egy helyet Budapesten, amit elnevezett Galéria 56-nak, mondván, ez egy forradalom a művészetben – idézte fel.

Havadtőy festőként és szobrászként is kedveli a közéletre gyakran reflektáló, olykor cinikus pop-art stílust. A csipke például, amelyen egykoron minden Lenin szobor állt, most „halotti lepelként” fedi el a Szovjetunió alapítóját.

Nagy rajongója a már említett művészeti irányzatnak a kiállítás egyik kurátora, a Kommunizmuskutató Intézet igazgatója, Fekete Rajmund is.

– A süket, néma, vak Lenin és a hazudozástól megnőtt orrú Sztálin portréja mind azt szimbolizálja, hogy semmilyen hatalmuk nincs már felettünk. Ezek a félelmes diktátorok évtizedekig tartottak rettegésben minket, most pedig itt állnak előttünk kiszínezve, kifigurázva, az erejüktől teljesen megfosztva. Erős kontrasztot láthatunk a múzeum állandó kiállítása és eközött, de jól ki is egészítik egymást, hiszen Sam alkotásai azt üzenik, helyén kezeljük ezeket az embereket, már nem félünk tőlük – mondta az igazgató.

Hozzátette, a falon olvasható idézetek a kommunisták kemény, sokszor elviselhetetlen uralmáról tesznek tanúbizonyságot.


 Forrás: Blikk

Az Év Honlapja Minőségi díj 2023Az Év Honlapja Különdíj 2023